Voordelen van alle aard: wagen (VAA) in België
Algemeen
Wanneer een werknemer of bedrijfsleider privégebruik maakt van een door de werkgever of vennootschap ter beschikking gestelde wagen, ontstaat er een belastbaar Voordeel van Alle Aard (VAA).
Dit voordeel wordt forfaitair berekend en hangt voornamelijk af van de cataloguswaarde, de CO₂-uitstoot en de leeftijd van het voertuig.
Het VAA zorgt ervoor dat het privégebruik van een bedrijfswagen fiscaal wordt belast alsof het een voordeel in natura is.
VAA – Auto
Fiscaal voordeel in hoofde van werknemer of bedrijfsleider
Het belastbaar voordeel wordt berekend volgens onderstaande formule:
VAA = 6/7 × cataloguswaarde × CO₂-percentage × leeftijdspercentage
met een minimum-VAA van € 1.600 (AJ 2025) en € 1.650 (AJ 2026).
1. Cataloguswaarde
De cataloguswaarde = catalogusprijs inclusief opties en btw, zonder rekening te houden met kortingen of promoties.
Deze waarde wordt jaarlijks verminderd met 6% vanaf de datum van eerste inschrijving bij de DIV, met een maximumafbouw van 30% (na vijf jaar).
| Leeftijd wagen | Aftrek op cataloguswaarde |
|---|---|
| 1 jaar | –6% |
| 2 jaar | –12% |
| 3 jaar | –18% |
| 4 jaar | –24% |
| 5 jaar of ouder | –30% |
2. CO₂-percentage
Basispercentage: 5,5%
Dit basispercentage stemt overeen met een specifieke referentie-uitstoot. Voor elk gram CO₂ meer of minder dan de referentie, wordt het percentage aangepast met +/– 0,1%.
Referentiewaarden per aanslagjaar
Diesel
Aanslagjaar | g/km |
|---|---|
| 2018 | 87 |
| 2019 | 86 |
| 2020 | 88 |
| 2021 | 91 |
| 2022 | 84 |
| 2023 | 75 |
| 2024 | 67 |
| 2025 | 65 |
| 2026 | 59 |
Benzine
Aanslagjaar | g/km |
|---|---|
| 2018 | 105 |
| 2019 | 105 |
| 2020 | 107 |
| 2021 | 111 |
| 2022 | 102 |
| 2023 | 91 |
| 2024 | 82 |
| 2025 | 78 |
| 2026 | 71 |
Minimale en maximale grenzen
Minimum: 4%
Maximum: 18%
Geen CO₂-waarde beschikbaar?
Dan wordt forfaitair gerekend met:
205 g/km voor benzine-, lpg- of aardgaswagens
195 g/km voor dieselwagens
Opgelet: fake hybrides
Voor plug-in hybrides die na 1 januari 2018 zijn aangekocht en die te weinig batterijcapaciteit hebben, moet men de CO₂-uitstoot nemen van een vergelijkbaar niet-hybride voertuig.
3. Voorbeeldberekening
Situatie:
Dieselauto
CO₂-uitstoot: 158 g/km
Cataloguswaarde nieuw: € 35.000
Datum eerste inschrijving: 1 april 2021
Berekening voor inkomstenjaar 2025
VAA 2025 = € 3.589,93
Periode 1 januari 2025 – 31 maart 2025
= € 944,51
= 6/7 × 35.000 × 82% × [5,5% + ((158–59) × 0,1%)] × 91/365
Periode 1 april 2025 – 31 december 2025
= € 2.645,42
= 6/7 × 35.000 × 76% × [5,5% + ((158–59) × 0,1%)] × 275/365
Verworpen uitgaven voor vennootschappen
Wanneer de wagen door een vennootschap ter beschikking wordt gesteld, dan moet deze vennootschap een bijkomende belasting dragen in de vorm van verworpen uitgaven.
Percentage verworpen uitgaven
17% van het VAA
40% indien de werkgever ook de brandstofkosten voor privégebruik betaalt
Deze verworpen uitgaven vormen altijd de minimale belastbare basis van de vennootschap, zelfs indien er fiscale aftrekposten aanwezig zijn (zoals overgedragen verliezen, investeringsaftrekken, notionele interestaftrek, …).